30 SYAABAN 1434
9 JULAI 2013

Yang dimuliakan Muslimin dan muslimat,
Semua ahli-ahli, penggiat dan peminat komik Malaysia sekalian.

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh dan Salam Sejahtera.

Bulan Ramadan berkunjung tiba, setelah setahun lamanya ia menyepi. Kini ia kembali membuka hikmah dan berkatnya kepada kita. Selaut kesyukuran dipanjatkan kepada Allah SWT kerana telah memanjangkan umur kita untuk terus berada di bulan yang mulia ini. Justeru, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Bepuasa dan Menyambut Ramadan kepada seluruh umat Islam yang menganggotai Persatuan Penggiat Komik Malaysia secara khusus.

Selain berpuasa pada bulan Ramadhan, antara tanda kemuliaan bulan Ramadan yang dikurniakan oleh Allah ialah solat Tarawih dan Qiyamullail, Tadarus Al-Quran, memperbanyakkan sedekah, ziqir dan taqarrub, amal-amal kebajikan, umrah dan iktikaf 10 malam terakhir. Dan yang dipilih serta terpilih pasti akan merasai nikmat Lailatul Qadar, malam yang nikmatnya lebih hebat dari 1000 malam.

Segala amalan yang dilakukan di dalam bulan Ramadan akan digandakan sehingga 700 kali ganda. Saya menyeru diri saya sendiri dan semua ahli-ahli PeKOMIK yang beragama Islam untuk memastikan bahawa kita tidak terlepas daripada mendapat kelebihan di sepanjang bulan yang mulia ini. Untuk itu juga, keampunan dan kemaafan saya pohonkan sekiranya ada terdapat kekhilafan, salah dan silap sepanjang saya berada dalam hubungan dengan ahli-ahli di dalam angkatan pertubuhan yang kita sama-sama cintai.

Sempena kita menyambut Ramadhan pada tahun ini juga, marilah kita berazam untuk kembali kepada kehidupan berlandaskan al-Quran, kehidupan beriman, kehidupan roh yang berasaskan taqwa dan amal soleh kebaikan. Mari kita daulatkan Islam dalam segenap sendi kehidupan kita. Puasa adalah satu ibadat wajib yang mesti ditunaikan dengan sepenuh keimanan. Ia merupakan satu rukun dari rukun Islam yang lima.

Daripada Ibnu Umar dari Nabi Muhammad S.A.W bersabda: “Islam itu dibina atas lima perkara, bersaksi tiada tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, mendirikan sembahyang, membayar zakat, menunaikan haji dan puasa pada bulan Ramadhan.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Selamat menyambut Ramadhan dan Selamat Berpuasa.


“ Semoga PeKOMIK terus maju mara memacu arus komik Malaysia ”


Yang Berkhidmat,
MOHD FAIZAL BIN MUKHTAR
Presiden PeKOMIK    
Persatuan Penggiat Komik Malaysia